Analitikus Neurofeedback tréning

Bagdi Szilvia

Mi az Analitikus Neurofeedback és mire használható?

Magyarországon közel 20 éves múlttal rendelkező hagyományos neurofeedback módszer. A Semmelweis Orvostudományi Egyetem által akkreditált jogvédett Analitikus neurofeedback  módszer egy egyéni, személyre szabott fejlesztési tervet, és speciális, védett módszertant jelent. EEG detektáláson alapuló hatékony terápiás program, ami segít az idegrendszer működésének a harmonizálásában, fejlesztésében, rehabilitációjában.

Segítséget nyújt gyermekeknek és felnőtteknek:

– figyelemzavar, (ADD)

– hiperaktivitás, (AHD)

– ADHD,

– tanulási nehézségek, (diskalkulia, diszgráfia, diszlexia)

– magatartászavar,

– megkésett beszédfejlődés,

– szorongás,

– alvászavar,

– autizmus spektrumzavar, Asperger szindróma,

– migrén,

– idegrendszeri éretlenség és rehabilitáció,

– memóriafejlesztés,

– stresszkezelés esetén,

– teljesítménynövelő vizsgázók, sportolók, vezetők, művészek számára is.

Az agy úgy működik, mint egy zenekar?

Igen, az agy úgy működik, mint egy zenekar. A zenekarban minden hangszernek megvan a maga helye, szerepe. Van, amikor a fúvósoknak van nagy szerepe, időnként az ütősök kerülnek előtérbe, ilyenkor a többiek elhalkulnak. A harmónia feltétele, hogy hogy az egyes hangszerek és egyes szólamok jó időben szólaljanak meg, jókor vonuljanak háttérbe, és az egymáshoz való hangerejük is az optimális legyen. Az egészre pedig legyen jellemző egy jó ütem, amely a témának megfelelően hol gyorsabb, hol lassabb. A zene akkor szép, ha a játékot a harmónia jellemzi.

A helyes hangolás

Ehhez hasonló az agyműködés is. Ha minden agyterület egymással arányos és megfelelő kapcsolatban van, és minden része jól működik, akkor az agyunk működése optimális. De ha bárhol bármilyen probléma lép fel, a harmónia megbomlik, vagy eleve létre sem jön. Viszont lehetőség van a harmónia beállítására. A neurofeedback egy olyan műszeres visszajelzéses módszer, amely segít a megfelelő agyműködés megteremtésében. 

Születéskor fellépő károsodások

Sajnos elég gyakori, hogy a szülés során komplikációk lépnek fel. A kisbaba útközben beszorul, nyaka köré tekeredik a köldökzsinór, fogós műtét, stb. A méhen belüli életben is történhetnek problémák, például fertőzések, mérgezések, betegségek. Mindezek könnyen alakíthatnak ki oxigénhiányos állapotokat. Ez lehet súlyosabb, ami a születéskor azonnal nyilvánvaló, de lehetnek nem túl súlyosnak tűnő károsodások is. Gyakran csak később derül ki, hogy problémák vannak a babával: sírós, nem lehet megnyugtatni, nem alszik rendesen. Az óvodában fokozódnak a gondok, túl eleven, nem tud figyelni, esetleg verekedős. Ilyenkor még nem olyan magasak a követelmények, általában ezt még meg tudják oldani az óvodapedagógusok. A nagyobb gondok utána kezdődnek. 

Iskolai kudarcok

Az iskolában később még több probléma akad: leginkább nem tud figyelni, azaz figyelemzavaros lesz (ADD), nem tud a helyén megülni, ficereg, megállapíthatják róla, hogy hiperaktív (AHD), vagy mindkettő egyszerre (ADHD). Emellett felléphetnek tanulási zavarok is, „diszes” lehet, azaz diszlexiás (olvasási nehézségek), diszgráfiás (írási nehézségek), diszkalkuliás (számolási nehézségek). Impulzuskontroll-zavarosok lehetnek, nem tudják tartóztatni magukat, ha valamit szeretnének. 

Autizmus, Asperger szindróma

A veleszületett súlyos problémák különösen nehezek a fokozottan sérült gyermek esetén. Az autista, Asperger szindrómás gyermekek esetén a figyelemkontroll, az impulzusok féken tartása fokozott problémát okoz. Ilyenkor a hagyományos pedagógiai módszerek csak a problémás terület egy részét oldják meg, de nekik ennél többre van szükségük. Viselkedésük az osztályban komoly problémákat okozhat, gyakran az iskola „nem bír velük”, elküldi a gyermeket, magántanuló lesz. Ezzel megfosztják a gyermeket a barátoktól is, a normál közösségbe illeszkedéstől, innen már nehéz a visszaút.

Hogyan segít a neurofeedback?

A problémás gyermek, ha a problémája hátterében nem pszichológiai, hanem kisebb vagy nagyobb neurológiai gond áll, azért problémás, mert bizonyos agyterület az agyában nem működik optimális módon. Az is lehet, hogy külön-külön működik ugyan az érintett agyterület, de ezek a részek egymással nem kommunikálnak. A zenekaros hasonlattal élve: mintha nem látná a karmestert, és össze-vissza játszik. Ennek oka sokféle lehet, az előbb említett hipoxiától kezdve genetikai ok, vagy fertőzés is lehet. Tehát a gyermek a sérült területet nem tudja optimálisan használni.

A neurofeedback megtanítja a gyermeket arra, hogy az adott, hibásan működő agyterületet gyengébben/erősebben használja, ill. a kapcsolatot egyes agyterületek között megerősítse. A fokozott gyakorlás során, hasonlóan a gyógytornához, az adott agyterület működése egyre jobban normalizálódik, „megerősödik”. 

Mennyire segít a neurofeedback ADHD esetén a tudományos kutatások szerint?

Nagyon sok ellenőrzött kísérlet történt az ADHD neurofeedback terápiás hatékonyság ellenőrzésére. Az eredményeket a bizonyítékokon alapuló orvoslás szabályai szerint ellenőrizték.

Meddig tart a neurofeedback terápia „hatása”?

Mivel ez egy tanulási folyamat, a tanult viselkedés tartósnak bizonyult. Kissé csökkenhet a hatás, a tanulás azonban tartós marad, még 10 év megfigyelés után is. Érdemes évente egy-egy szintfenntartó alkalomra visszamenni, de alapvetően a fejlődés végleges.  

Az árak:

Állapotfelmérés: 20.000 Ft,

Tréningek alkalmanként 15.000 Ft,

bérletvásárlás esetén: 10+1 alkalom 150.000 Ft

Szeretettel várom az érdeklődőket!

Bagdi Szilvia,

Analitikus neurofeedback tréner

Elérhetőség, további információ: 06-30-2010-787

Helyszín: Szívvarázs, Pilisvörösvár, Ponty u. 24.

neurofeedback